Aby system komunikacji tramwajowej mógł działać, potrzebne są niezawodne transformatory energetyczne! Dlaczego? Każda sieć trakcyjna, w tym sieć tramwajowa, w systemie prądu stałego, jest zasilana z podstacji trakcyjnej, gdzie znajduje się transformator. To właśnie w tej podstacji transformatorowej, następuje obniżenie i zamiana energii elektrycznej prądu przemiennego na energię prądu stałego. Następnie za pomocą kabli energia trafia do sieci jezdnej trakcji tramwajowej, dzięki czemu po dziś dzień tramwaje suną po torach.

Zespoły transformatorowe

W nowoczesnych podstacjach trakcyjnych do zespołów transformatorowych stosowane są transformatory suche żywiczne, które produkujemy w naszej fabryce transformatorów w Gliwicach na zamówienie (dlaczego warto wybrać akurat nasze transformatory suche żywiczne, dowiesz się z tego artykułu: https://lefpoland.pl/transformatory-suche-zywiczne/ ). Dzięki transformatorom możliwa jest zamiana napięcia dostarczanego z linii energetyki przemysłowej, na takie, które będzie dla danej sieci odpowiednie. W zależności od tego jaka moc jest potrzebna w danej podstacji, tyle zespołów transformatorowych musi zostać zainstalowanych. Najczęściej spotyka się podstacje transformatorowe składające się z 1 do 6 zespołów. Praca zespołów transformatorowych wiąże się również z wytwarzaniem ciepła, które trzeba w jakiś sposób odprowadzić.  Konieczne jest więc zapewnienie chłodzenia oraz wentylacji całej podstacji, aby temperatura nie przekroczyła określonej, maksymalnej temperatury.

Łącza między transformatorem, a prostownikiem w podstacji

Uzwojenia wtórne transformatorów energetycznych są bezpośrednio połączone z prostownikiem napięcia. Kiedyś stosowano prostowniki rtęciowe, które pracowały w układzie podwójnego mostka 3-fazowego, 12-pulsowego. Natomiast obecnie najczęściej stosuje się prostowniki diodowe. Moc każdego transformatora energetycznego proporcjonalnie przekłada się na parametry ściśle współpracującego z nim prostownika. Prostowniki diodowe konwersują napięcie przemienne na stałe, którym zasila się później sieci trakcyjne. Przy prostownikach znajdują się też dławiki, które zabezpieczają przed nagłymi zmianami natężenia prądu, filtrują wszelkie zakłócenia a także eliminują drgania harmoniczne.

Jak więc widać zanim prąd dotrze do tramwaju musi pokonać długą drogę, która byłaby niemożliwa bez transformatora energetycznego!

Więcej szczegółowych informacji, dotyczących proponowanych przez nas rozwiązań chętnie udzieli nasz dział handlowy. A tymczasem życzymy wszystkim czytającym dużo „energii” i do usłyszenia 🙂

Lista miast w Polsce w których występuje komunikacja tramwajowa:

Recommended Posts